Friday, January 10, 2014

47 Ronin

Tengok tahun 2013. Tulis review nih tahun 2014. Setahun ke dah berlalu? Hahaha... Takde2. Gurau je. Aku tengok movie ni btol2 hujung Disember 2013. Tapi bulan ni, tahun 2014 baru nak tulis review. Slow kan aku. Hehehe...


47 ronin, movie review



Filem 47 Ronin merupakan kisah 47 orang samurai yang kehilangan feudal lord diorang, Lord Asano (yang dijuga dipanggil sebagai master) yang dikenakan hukuman seppuku kerana menyerang court official, Lord Kira. Perkataan Ronin merupakan istilah yang diberikan kepada samurai yang kehilangan diorang nyer master. Sebab itu diorang digelar 47 Ronin.

Kai (lakonan Keanu Reeves) yang juga merupakan hamba kepada Lord Asano, turut terlibat dalam misi membalas dendam mereka. Sebenar nyer Lord Asano ni dianiaya oleh Lord Kira, yang bersekongkol dengan ahli sihir demi mendapatkan hak dan kuasa. Cuma Kai yang dapat detect kewujudan ahli sihir nih, tapi ramai yang tak percaya sehingga sumer nyer dah terlambat.




Kalo korang nak tahu, movie 47 Ronin ni diadaptasikan daripada sebuah kisah benar yang berlaku di Jepun suatu ketika dlu. Korang boleh baca sejarah tu di SINI. Jadi, korang boleh katakan yang citer 47 Ronin adalah half real, half fiction. Hampir semua watak dalam citer ni adalah real. Watak Kai umpama nyer, memang direka khas untuk movie ni saja.

Ada sesetengah member aku kata jalan citer ni slow. Tapi bagi aku, takde la slow sangat. Tapi dalam bab aksi, babak pertarungan memang memuaskan. Kira nyer, memang puas hati la tengok aksi samurai diorang berlawan.




8 comments:

Mizz Aiza said...

nampak menarik filem ini.. dah lama tak tengok wayang..

aswadz said...

citer ni ok gak la.

puteri kasih said...

dah bagi 4 bintang tu that means not bad la kan :)

aienzunnur said...

Ad gi dok kt cinema ni

Unknown said...

cerita ni best tp mcm tak puas plak.. tp kalau nak panjangkan lg, yg sedia ada tu pun dh mmg panjang ceritanya. huhu

aswadz said...

@puteri: yup, not bad gak la.

@aien: ada je...

@aisya: story build up dia pjg sket kan. maklum la, citer history.

Azlan Strider said...

citer nie memang menarik tapi nmpak awkward skit bila semua japanese pakai bahasa inggeris..hehe

Regards,
-Strider-

aswadz said...

hahaha...agak awkward sket.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...