Monday, October 31, 2011

Watermark pada Gambar

Bila aku belek2 balik tutorial "noob" untuk photoshop yang aku pernah buat dlu, baru aku perasan rupa nyer dah setahun dah aku tak pernah post apa2 dah lepas tuh. Hahaha... Maybe sebab aku bukan expert sangat bab photoshop ni. Lagi pun sumer tutorial yang aku post adalah something yang aku sendiri gak pakai. Sebab tu la tutorial yang aku post cuma seciput je. Tu pun taraf "noob" je.

Baru2 ni aku mula2 berjinak buat watermark lak untuk wallpaper aku. Sebelum2 ni wallpaper yang aku pernah post kat dalam blog ni tak pernah ada watermark. Kalo ada pun, bukan watermark yang sebenar2 nyer watermark. Jadi bila aku dah start wat, aku pun teringin la nak up aku nyer tutorial kat blog aku sendiri.


 [Tutorial Image 1]


Based on Tutorial Image 1

1. Bukak gambar yang korang nak tambah watermark tuh.


[Tutorial Image 2]


Based on Tutorial Image 2
 
2. Klik "horizontal type tool" (#2) dan klik pada mana2 bahagian gambar yang korang nak.

3. Taip perkataan yang korang sebagai watermark korang (#3).

4. Korang bole alihkan watermark korang ke mana2 spot yang korang nak lepas korang dah siap taip.

5. Klik "add layer style" (#4) dan pilih "blending option" (#5).


[Tutorial Image 3]


Based on Tutorial Image 3

6. Klik pada kotak "bevel and emboss" dan "contour" (#6).

7. Di bawah option "advanced blending", korang adjust la opacity ikut sker korang (#7).


[Tutorial Image 4]


Based on Tutorial Image 4

8. Gambar korang akan nampak macam Tutorial Image 4.


**********************************************************************************


Where should we have lunch today? Papa John's Pizza, Grandmama's or Capricciosa?


**********************************************************************************

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...