Tuesday, July 5, 2011

Chernobyl Pada Hari Ini

Tentu masih segar dalam kotak fikiran korang tentang kejadian gempa bumi dan tsunami yang melanda Jepun Mac lepas, yang meragut nyawa hampir 10,000 orang. Pada yang tak bape ingat (mungkin korang pelupa), korang bole baca kat SINI dan entri susulan nyer di SINI.

Tidak cukup dengan kejadian gempa bumi dan tsunami, sekali lagi Jepun mengalami masalah yang lebih teruk apabila reaktor nuklear diorang di Fukushima mengalami kebocoran radiasi dan ada gak yang meletup. Menjadikan beberapa kawasan di sekitar berada dalam keadaan darurat.

Ekoran daripada kejadian di atas, muncul pulak berita hoax pasal hujan asid bla3 yang akan turun kat Malaysia (masa tu hujan tiap2 ari turun). Sumer orang panik. Sumer orang dok forward message hoax tersebut. Sampai cik aweks tanya aku, lalu aku membuat satu entri khas pasal berita hoax tuh.

Lepas krisis nuklear melanda kat Jepun, aku yakin kebanyakan korang mesti tahu pasal tragedi Chernobyl, Ukraine kan. Yepp... The worst nuclear disaster ever, di mana beberapa reaktor nuklear diorang meletup dan melepaskan radioaktif yang sangat merbahaya ke kawasan sekitar. Baca lebih lanjut kat SINI.

Jadi, apa yang berlaku pada bandar Chernobyl skang?

Aku rasa korang pun dah bole agak kan jawapan nyer. Chernobyl skang dah menjadi ghost town. Takde sape yang berani nak tinggal kat situ. Takut masih ada kesan radioaktif yang tinggal kat sana. So, Chernobyl tidak berpenghuni.

Antara gambar2 Chernobyl yang terkini.


[Keadaan dalam bangunan yang kosong]


[Swimming pool yang ditinggalkan]


[Ferris wheel yang ditinggalkan]


[Taman permainan tanpa pengunjung]


[Bandar tanpa penghuni]


Sumber: US Yahoo! Editorial


***********************************************************************************



F&N’s Big Fun Fest is back. Come to Bukit Bintang on the 23rd of July and join the biggest dance mob in town!



 **********************************************************************************

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...