Friday, March 23, 2012

Dr. Seuss' The Lorax

Fuhh... Aku rasa dah lama entri ni terpendam dalam buku hatiku untuk diluahkan ke dalam bentuk penulisan dalam blog aku nih. Maklum la. Dah lama aku tak update blog ngan entri yang panjang. 3 entri terakhir sumer pendek2 je. Ye2. Aku tau korang tak puas baca. Hahaha...

Sebenar nyer daripada 2 minggu lepas lagi aku nak publish entri ni. Tapi sebab busy ngan keje, entri pun tak bape nak siap. Tapi takpe. Since aku tengok kat wayang still ada tayang lagi muvi ni, jadi review aku blom dikira sebagai obsolete lagi. Masih bole diguna pakai oleh umat manusia sekalian alam.



Citer ni mengisahkan Ted, sorang budak umur 12 tahun yang minat kat sorang awek ni. Nama awek ni Audrey. Untuk pengetahuan korang, kawasan yang diorang duduk ni langsung takde pokok. Yang ada pun cuma pokok plastik. Takde pokok tulen yang menyedut karbon oksida dan membebaskan oksigen. Takde.

Nak dijadikan citer, Audrey ni teringin sangat nak tengok pokok yang sebenar. So, untuk mengorat Audrey, Ted pun mula mencari pokok sebenar di luar kawasan tempat tinggal diorang, yang which is melanggar peraturan yang telah ditetapkan.

Pengembaraan Ted dalam misi mencari pokok tulen membawa dia kepada seorang otai pasal pokok yang digelar "The Once-ler". The Once-ler kemudian menciterkan kepada Ted bagaimana pokok2 tulen bole hilang daripada muka bumi.

Wait2. Tang mana yang Lorax nyer? Ko tak mention pun. Haaaa... Itu korang kena tengok la sendiri. Aku saje je bagi suspension kat korang. Oleh sebab aku baik hati, aku kasik trailer dia untuk korang tengok.




Bagi aku, muvi ni memang menarik. Kelakar pun kelakar. Memang sesuai untuk tontonan umum, especially yang ada anak2 kecil tu. Bole la korang luangkan masa ngan anak2 korang. Budak2 confirm sker tengok citer2 animasi camni.

Muvi ni bukan setakat bagi hiburan je. Banyak pengajaran yang berguna yang kita bole ambil daripada citer animasi The Lorax ni. Especially about environment. Jangan sesuka hati tebang pokok sana sini. At least kalo nak tebang, jangan lupa tanam pokok yang baru supaya pokok tu bole ditebang lagi skali pada masa depan hidup untuk tontonan generasi masa depan dan tak pupus macam tu je.

Jadi apa lagi, ayuh bapak2 dan mamak2 mama2 sekalian. Bawak anak2 korang dan serang panggung wayang yang berhampiran dengan anda.


Funny quote:

You wouldn't hit a woman.

That's a woman????


Rating:




p/s: pasni review drama korea lak. ni pun tertunggak gak.


9 comments:

LydSunshine said...

Wowww! 4 bintang! Akak pun suka the lorax ni. Comel kat lorax tu. Heheh.

aswadz said...

comel dan kelakar.

ch000tz said...

suka gak tapi suka gitu2 ajer :)

Shazreena Shukri said...

4 bintang tu..aiseyh..tak sabar nak tunggu review drama korea plak..

aswadz said...

@c'axoera: oooo... yg gitu2 ek.

@sy mmg suka menulis (pjg sggh nama anda): layan drama korea gak ke? xpe2. tunggu...

♪ cik katak ♪ said...

x penah tgk ag.. tapi aku suka kartun ahahahaha :)

tirahzairi said...

erkkk...anak2 seswai la...hehee

mr said...

Aishhh... Rugi xdapat g dapat tiket free. huhu... sedeyh2

aswadz said...

@cik katak: aku pun.

@tirah: dewasa berjiwa muda pun sesuai gak la.

@mardhiyyah: dpt free lg best tgk.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...