Sunday, May 30, 2010

Masalah radiator

Well, baru2 ini, atau lebih tepat lagi, Rabu lepas, kereta Kancil aku (well, kakak aku nyer sebenar nyer) mempunyai masalah radiator, yang menyebabkan temperature kereta aku naik mendadak. Time aku gi keje and balik keje, nampak takde masalah. Lepas aku balik dari keje, mandi2 kejap pastu nak gerak ke Rawang, tiba2 enjin kereta aku mati kat tengah jalan. Time tu kereta aku dalam gear dua. So pelik la kan mati time gear dua. Aku pun usha temperature. Jarum tu dah naek kat hot dah. Time tu aku baru je kat traffic light, takde la jauh sangat ngan rumah aku. Jadi, sempat gak la aku start kan balik enjin, terus parking kat kedai kat tepi jalan.

Time tu aku ingat nak bukak je penutup tangki radiator tu, tapi cuak lak. Kot2 air tersembur naek. Kang tak pasal2 kena muka aku yang hensem ni (hensem ke?). So, aku biarkan dalam 10 minit, baru aku check (10 min je, sebab aku bajet enjin takde la panas sangat sebab baru kuar je, bukan nyer dah bawak jauh2). Bukak punyer bukak, rupa2 nyer takde air pun. Aku check tangki air yang lagi satu, yang ada kaitan gak ngan radiator2 ni (aku tak ingat nama apa untuk tangki ni). Rupa2 nyer tangki tu pun kosong gak.

Tanpa membuang masa, aku terus amek botol kosong kat belakang kereta, aku isi air guna paip kat depan kedai makan tu (naseb baek dia bagi) lalu isi la radiator tu. Tapi sampai satu tahap tu, aku tengok ada air mengalir daripada salah satu bahagian enjin. Sah... Confirm saluran radiator aku ni bocor. Aku isi gak takat mana yang mampu, start enjin dan terus cari bengkel kereta. Naseb baek la temperature dia dah drop. Tapi memandangkan radiator dia bocor, cepat la temperature dia naek. Tapi alhamdulillah, sempat sampai kat Shell. Sebelah dia ada bengkel kereta. Aku pun bagi tau orang Shell tu, dia pun call tuan nyer bengkel.

Tunggu orang tu datang punyer la lama. Pastu dia datang lebih kurang kul 6.30 petang, check2 kejap, pastu dia blah. Kena tunggu lagi. Lebih kurang kul 7 lebih dia datang ngan motor, bagitau aku yang dia lupa bawak spanar, lalu mem"blah"kan diri dia lagi skali. Sah2 aku tau dia balik umah dlu, buat perkara 3M (makan-minum-mandi). Lebih kurang kul 8 baru da datang balik. Rupa2 nyer sambungan radiator aku tu patah. So, ganti la dengan yang baru. Pastu dia pun test2 dlu kot2 ada masalah laen. Settle...

Tapi sebenar nyer aku wat entri ni bukan nak citer pasal radiator aku ni repair ke hape. Aku nak citer kan simptom2 yang menunjukkan masalah2 ni akan berlaku. Tapi ni pada pendapat aku je la. Tak tau la btol ke tak, sebab aku bukan pomen, mahupun posmen. Baek la, aku dah nak start citer ni. Dengar elok2...

Sebelum kejadian sambungan radiator aku ni patah, aku perasan yang gear aku ni cepat sampai limit. Tak paham? Takpe, meh sini aku terangkan. Katakan la gear dua. Bila ko teran, enjin akan berbunyi/ menderam, tanda menunjukkan yang korang kena masuk gear tiga. Untuk kereta aku, slalu nyer dalam keadaan gear dua, enjin akan menderam bila halaju mencecah 30-40 km/sejam. Lepas masuk gear tiga, enjin akan menderam pada kelajuan 60 km/sejam sebelum aku masuk gear empat.

Tapi beberapa hari sebelum kejadian tersebut, enjin aku start menderam pada 20 km/sejam untuk gear dua dan 40 km/sejam untuk gear tiga. Korang perasan perbezaan nyer? Well, ni cuma pendapat aku je la, sebab aku tak tau btol ke tak. Nak tau btol ke tak, kena tanya pomen la. Tapi yang ni adalah kisah benar, yang aku citerkan pada anda sumer.

Yang penting, jangan biarkan hidup anda diselubungi MISTERI...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...