Friday, July 8, 2011

Golongan nerd bila dewasa

Entri ni mungkin susulan daripada entri Skema Itu Nerd. Barangkali jugak bukan. Apa yang aku nak citer ni adalah pasal golongan nerd sekalian. Citer pe? Citer pasal apa yang akan berlaku pada golongan nerd sekalian bila diorang dah bergelar dewasa.




Hahaha... Maaf. Entri ni sebenar nyer bukan nak tilik naseb golongan nerd. Tapi nak cungkil sama ada adakah diorang ni dapat menjadi seorang dewasa yang baek atau tidak. Dan bandingkan dengan golongan yang tidak nerd aka golongan yang lebih bersosial atau outgoing type of person.

Entri ni adalah based on my opinion semata2. Tak semesti nyer pendapat aku btol, ye tak.

Pada pendapat aku, golongan nerd mempunyai high probability untuk menjadi seorang dewasa yang berjaya. Sebab apa aku kata begitu? Mostly golongan nerd ni adalah golongan yang rajin study. MOSTLY. Sebab pe? Sebab diorang ni kurang bersosial, kurang outgoing. Jadi ke mana pegi nyer masa2 yang kebanyakan orang abes kan untuk bersosial dan berjalan2 cuci mata?

Yes. They study.

As a result, kebanyakan golongan nerd ni adalah bijak pandai. Since diorang bijak pandai, their future would be brighter compared to others. Therefore, chances untuk diorang mempunyai kerjaya yang stabil adalah lebih tinggi.



Kebanyakan majikan yang prefer golongan nerd juga adalah tinggi. Even though diorang tak tau orang yang diorang interview tu pernah tergolong dalam golongan nerd, tapi it's the looks that they made the decision. What about the looks?

Kalo korang tengok seseorang yang nerd kan, korang dapat sense dia nyer responsibility level. Since diorang ni sememang nyer jenis yang kurang outgoing dan sosial, diorang dapat tumpukan sepenuh perhatian terhadap kerja diorang. Bayangkan la. Lepas abes waktu keje, balik rumah bukan buat apa pun.

Jadi, berkemungkinan besar kalo ada keje yang tak siap, diorang akan siapkan dekat rumah. That is what the employer actually want, isn't it? Compare dengan seseorang yang kerap keluar malam, lepak2 ngan member dan style yang sker wat keje maen2. Time keje pun kadang2 bole wat maen. Mengular.

Golongan nerd jugak lebih sistematik dalam menyiapkan sesuatu task. Maybe not all. But mostly. Diorang lebih organized dalam menyelesaikan sesuatu keje, which is good bila dah berada di alam pekerjaan.

Compared ngan golongan yang bersosial dan outgoing, golongan nerd ni kebanyakan diorang dah set target bila diorang dewasa nanti, diorang nak jadi apa. Diorang dah set objektif diorang awal2 lagi.

Orang yang bercinta, orang yang selalu melepak. Diorang ni ada gak objektif diorang sebenar nyer. Tapi disebabkan kegiatan diorang, kadang2 diorang sendiri terbabas daripada objektif asal. Tapi since golongan nerd ni jarang bercinta dan melepak, so diorang lagi fokus terhadap objektif diorang.

Tapi ada je golongan nerd yang bercinta. Tapi bila diorang dating, almost half of their conversation mesti berkisarkan pasal pelajaran. Kan kan? Elehhh... Macam la aku tak tau. Aku pun pernah alami nyer... Kata nerd...

Nerd ni sebenar nyer bukan tak popular. Popular ler jugak sebenar nyer. Ramai je awek yang nak couple ngan nerd tau. At least bole tolong diorang naek kan pointer. Hehehe...




It's true. Diorang sebenar nyer popular. Tapi satu je kelemahan golongan nerd nih. Diorang ni jenis yang pemalu dan confidence level diorang kurang. Sebab tu diorang jarang nak bersosial nih...

So, bila diorang dah dewasa, tarak hal la nak cari awek ke, nak cari pasangan ke. Bila dah keje nanti, insyaAllah, confidence golongan ni akan bertambah2... Akan develop.

Tapi, again, aku nak stress kan yang kat sini, entri ni adalah pendapat aku semata2. Yang menentukan sama ada diorang ni dewasa yang berjaya atau tak, terserah pada individu tersebut. Entri ni juga tak bermaksud golongan yang bukan nerd adalah tidak successful. Tak... I don't mean it like that.

Ramai je golongan yang sosial dan outgoing ni berjaya. Apa yang aku bincangkan dalam entri ni sebenar nyer adalah bersifat subjektif. Secara general. Tak semesti nyer korang nerd, korang dah pasti berjaya bila dewasa kelak. Tak semesti nyer korang ni jenis sosial dan outgoing, korang tak kan berjaya. That is a BIG NO-NO.

Depends kat korang sendiri. Korang yang cipta masa depan sendiri. Kalo rasa ilmu belum cukup nak meneroka alam dewasa (alam pekerjaan dsb), belajar ar rajin2. In the end, it is about knowledge and how you present yourself in the future.

Dengan hati yang tenang... Jiwa yang tenteram... Anda dapat mengharungi sumer cabaran...

Eh, dah macam Fadzilah Kamsah lak. Hehehe...

K la. Sebelum aku merapu lagi banyak, baek aku stop kat sini buat masa skang. Kalo ada sape2 mempunyai pandangan yang tersendiri atau komen, bole kemukakan di ruangan komen yee...


**********************************************************************************

10,000 people are going to GRADUAN ASPIRE 2011 to search for their dream job. RSVP to join them!


********************************************************************************** 

4 comments:

vanilla said...

org nerd sendiri tulis psl nerd...kompem puji melebih ;P

aswadz said...

hehehe... mana ada.

Mrs Nurul said...

boringlaa kalau nerdy sgt..nnt blur tak tau da nak bincang sal pe

aswadz said...

bincang psl pelajaran. confirm perbincangan korang akan jadi lancar. selancar air sungai yang mengalir...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...