Tuesday, December 10, 2013

Add-on Avast Ganggu Mozilla Firefox

Beberapa bulan lepas aku format laptop aku. Dan biasa la, lepas2 format, mesti nak kena install antivirus kan. Dlu aku guna Avira. Tapi kali ni aku berubah ke Avast lak. Masa install Avast tuh, dia mintak untuk install add-on kat Mozilla sekali. So aku iye kan je la. Malas nak fikir lama2 pun masa tuh. Sebab masa tu aku rasa takde efek apa2 pun. Malahan mungkin lagi bagus sebab boleh protect sekali masa aku browse internet.

Bila dah install add-on tu, aku pun browse la macam biasa. Masa tu tak perasan pun apa2 perubahan. Tapi masa bukak page Nuffnang, tiba2 paparan page jadi macam nih.


nuffnang, add-on avast, mozilla firefox


Paparan sebenar Nuffnang pulak kan macam ni.


nuffnang, add-on avast, mozilla firefox


Masa tuh aku ingat Nuffnang yang ada problem ngan server. So aku buat dunno je la mula2. Blog aku pun sama. Iklan Nuffnang tak muncul2 kalo aku guna Mozilla Firefox. Tapi kalo guna Google Chrome, iklan Nuffnang cantik je muncul. Lama2 aku terfikir sama ada mungkin ke version Firefox yang aku pakai ni tak compatible ngan Nuffnang. Jadi aku anta la tiket ke Nuffnang tanya pasal isu nih.


nuffnang, add-on avast, mozilla firefox


Bila dapat jawapan kata nyer blog aku okay je, mula aku terfikir yang mungkin masalah disebabkan oleh add-on yang pernah aku install kat Firefox. Satu2 add-on aku disable. Dan last sekali dapat tahu yang add-on Avast yang menyebabkan interface Nuffnang jadi begitu (dan mungkin juga sesetengah website yang laen). Aku tak tau punca sebenar di sebalik nyer, tapi aku suspek mungkin sebab setting Avast untuk protect laptop aku semasa online.


p/s: korang pernah alami benda yang sama tak?


14 comments:

PingBlog.Net said...

Biasa dengan Chrome jer..
tapi boleh try dengan disable satu2 suspek tersebut !
Kami menjemput semua blogger Ping di PingBlog.Net,Skrip agregator terkini dengan ping sangat mudah kerana auto description dan juga auto image.Setiap artikel yang telah di ping akan kami submit sekali lagi pada 'google index'secara auto dan manual untuk memaksa google indeks blog anda sekerap mungkin. Artikel anda akan dipost pada twitter dan 294 fanpage serta group facebook.Kualiti Backlink,dan highkan rank blog anda dengan memasang banner kecil kami !

Shahrul Yusof said...

Antivirus Avast ni memang aku tak berapa gemar nak pakainya. Banyak masalah yang bukan-bukan. Nak uninstall dia pun kena ada cara dia. Tak boleh nak simply-simply uninstall macam biasa.

iAmCekbolat said...

bolat pakai avast jugak . setakat takde msalah lgi . ish risau pulak gitu

ZULHILMI TEMPOYAK said...

tolong daku buat...

Mizz Aiza said...

pernah guna antivirus avast tapi versi yang lama dulu ok saja.. bahaya juga kalau macam tu.. aiza guna browser chrome je sekarang ni..

puteri kasih said...

tak pernah pula kena macam tu...mungkin sebab tak pernah install add on tu sekali..puteri lebih suka browse guna chrome je :)

Pha Is said...

x pernah lagi jadi macam ni.. lagipun, x pernah pakai avast lagi..

Unknown said...

tak pernah plak guna avast. dulu guna juga mozilla tp asyik not responding je (tak tau apa masalahnya dan malas nak cari punca), beralih arah guna chrome skrg.

LydSunshine said...

pernah pernah. pernah jadi. tp biasanya sebab line internet tu slow sgt. bila dah refresh okay balik. tak pasti plak sbb ads on ke apa.

Anonymous said...

kathy guna mozilla tapi tak pernah try avast ni..selalu guna avira jer..

Unknown said...

x pernah plak jd camni.. husna guna google chrome..

aswadz said...

@pingblog: mcm yg aku buat la. trpaksa block satu2 utk kenal pasti punca masalah.

@sylarius: mcm tu pulak ye.

@bolat: kalo xde apa2 masalah, bgs la.

@zulhilmi: awat? mengalami masalah yg sama gak ke?

@aiza: x bahaya mana pun. cuma ada perubahan masa browsing je.

aswadz said...

@puteri: x tau sama ada kalo install kat chrome akan jd gitu ke x.

@pha is: avast ni ok je. tp jgn install dia nyer add-on tu je.

@aisya: yg not responding tu, mgkn sbb mozilla jd berat. especially kalo bkk byk tab.

@lyd: kalo yg tu, mgkn sbb internet slow je kot. xde kena mengena ngan add-on.

@kathy: aku dlu pun guna avira gak.

aswadz said...

@husna: hehehe... chrome ni x bape sker function2 dia.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...