Saturday, November 13, 2010

Kriteria Memilih Hotel

Aku rasa kalo fikir2 balik, takde banyak kriteria pun bila bab nak pilih hotel ni. Agak2 tengok dari luar macam cantik je, dalam otak mesti kata "mesti selesa hotel ni". Pastu terus mesti masuk hotel tu dan tanya harga untuk satu bilik. Kalo murah, layan... Kalo mahal, cabut. Hehehe... Kalo bagi yang berduit lak, mesti gi hotel yang mahal2. Sebab keselesaan terjamin. Breakfast pun mesti sedap2. Biasa la kan. Hotel 5 star mesti la bagi service yang hebat2. Kalo tak hebat, takde la dapat title hotel 5 bintang kan. Dapat 5 bekas jari hasil daripada kena tampar ngan customer. Hahaha...

Anyway, tips yang aku nak bagi ni adalah more kepada pandangan daripada diri aku sendiri. Orang laen mungkin ada cara diorang memilih hotel diorang sendiri. Tak sumer orang berfikiran sama seperti kita. Ada yang high demanding, ada yang average dan ada yang tak memilih sangat. Berikut adalah panduan yang aku "tak bape nak ikut, sometimes aku ikut", ingin aku kongsikan bersama anda sumer. Owh, lupa lak nak bagi tau. Dalam teks2 yang berikut nyer, aku akan gunakan perkataan "hotel" untuk both hotel dan inn.


1. Murah

Bagi orang yang berpendapatan biasa2 ni, mana la nak cari yang mahal2 kan. Mostly cari hotel bajet je. Sebab murah. Bukan apa. Janji dapat tidur nyenyak, dah cukup. Breakfast tak disediakan ke, itu belakang kira. Kalo yang kaya2 tu, mungkin tak pandang hotel murah2 ni kan. Tapi yang tak bape nak berduit tu, hotel ini lah yang akan dicari terlebih dahulu. Hotel murah tak semesti nyer hotel itu buruk ala2 nak roboh. Tak semesti nyer. Dekat Kuala Lipis ada je hotel yang bole tahan cantik, tapi harga bilik serendah RM 48 je. Tak ke murah tu. Jadi buang lah tanggapan yang hotel murah adalah hotel buruk. Sebab tak semesti nyer hotel cantik adalah hotel yang mahal. Yang penting, kena la tanya harga dlu.


2. Selesa

Kalo murah je, tapi tak selesa, aku rasa baek tak payah. Selesa maksud aku kat sini, bukan lah selesa macam duduk kat hotel 5 bintang. Sebab takde nyer harga takat RM 50 tapi service nak macam hotel 5 bintang. Karut anda nih. Maksud aku ngan selesa tu adalah keselesaan bila bermastautin dalam bilik hotel tersebut. Tidur pun lena. Aircond berfungsi. Tv pun takde masalah. Air dalam bilik mandi ada. Paip2 dalam bilik air sumer dalam keadaan memuaskan. Maksud aku bila aku cakap tak selesa adalah tidur tak lena sebab badan gatal2. Rupa2 nyer cadar katil tu tak pernah dibasuh. Diorang kibas2 je. Aircond lak rosak. Tv takde siaran atau tak berfungsi. Air kejap ada kejap takde cam chipsmore. Paip air pun kadang2 takde. Tak pun paip basuh tangan ada. Tapi paip untuk mandi dah patah. Guna cebuk la kalo nak mandi.


3. Keselamatan

Bab ni pun kena jaga gak ni. Kalo lelaki, mungkin kurang sket la nak fokus bab ni. Tapi bab keselamatan ni penting untuk kaum Hawa. Tapi still, kaum Adam pun kena hati2. Kes curi-rompak ni still berlaku even pada lelaki sekali pun. Kalo hotel tu kat kawasan sunyi, parking lak jauh. Guard pun takde. Tak ke bahaya kalo macam tu. Ntah2 pencuri-perompak-peragut-perogol tengah dok usha anda baek punya daripada jauh. Tunggu masa je. Yela. Kawasan sunyi kan. Kalo anda jerit pun, at least 5 minit baru ada orang perasan atau datang nak tolong. Time tu dah jauh dah dia blah.Selaen daripada tu, kena pastikan gak bilik hotel anda tu ada selak daripada dalam. Ni senang nak hindarkan diri daripada penceroboh (in case ada penceroboh la). Benda ni kadang2 nampak remeh, padahal sebenar nyer ia penting. So kalo ada pintu yang selak dalam dia rosak, mintak lah tukar bilik atau tukar hotel terus. Hehehe...


Setakat itu je la panduan yang aku "tak bape nak ikut, sometimes aku ikut". Sebenar nyer tak banyak pun kriteria aku bila bab nak pilih hotel. Ada 3 je, macam kat atas tu. Tapi bagi tu, 3 tu dah cukup penting kot. Memandangkan aku wat entri ni pun on the spot, jadi mungkin aku ada ter"miss" benda2 laen yang mungkin gak penting. So kalo ada korang nak tambah, yang mungkin aku ter"miss", sila komen yek.

2 comments:

pepel said...

patut u buat review hotel2 kt kulim tuh..kot2 org nk g sana..blh baca dulu ur review..xyah amek hotel kt kulim..amek kt butterworth jek..ehehhe..tp kalo nk dok hotel seri malaysia blh la kan

aswadz said...

tak bole. hotel seri malaysia mahal...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...