Friday, November 19, 2010

Selamat Hari Raya Aidiladha

Assalamualaikum sumer.

Aku ingin mengambil kesempatan ni untuk mengucapkan Selamat Hari Raya Aidiladha kepada sumer, walaupun dah lewat sehari. Tapi still aku nak wish gak. Sebab aku tak dapat nak berblogging semalam. Aku tinggal laptop aku kat rumah aku sebab nak gi amek mak aku kat Rawang. Ingatkan nak balik semalam. Tapi abang ipar ajak gi Genting Highlands lak. Siap pujuk mak aku skali supaya balik ari ni.




Apa pun, apa yang aku nak share ni adalah pengalaman bermakna walaupun pengalaman tersebut adalah pengalaman yang mendebarkan. Bukan nyer pengalaman yang menggembirakan. Petang Selasa lepas, aku patut gerak balik Kuala Kangsar, pastu ke Rawang, amek mak aku. Bole lak tiba2 hujan turun ngan lebat nyer. Kul 5 tak ujan lagi. Aku lambat 5 minit je kuar ofis, terus hujan turun ngan lebat nyer. Lebat yang aku maksudkan, adalah LEBAT. Macam dah sebulan ujan tu tak turun. Mula2 tu aku tunggu gak la hujan tu reda. Tapi bila dah tengok macam tak reda2 je, teringin gak nak redah. Tapi bila fikir2 balik, aku rasa tak sampai separuh jalan ke kereta (aku letak kereta agak jauh gak), confirm aku dah lencun dlu. Naseb baek ada orang sudi tumpangkan aku ke kereta.

Sampai gak aku ke kereta. Safe... Or itu sekadar pemikiran aku. Sebenar nyer tak safe mana pun. Worse thing to come. Kuar je daripada kawasan AMREC, kat simpang traffic light tu, ada banjir. Tapi not exactly banjir la. Lebih kepada limpahan air longkang tepi jalan yang tak mampu dibendung oleh longkang itu sendiri. Sampai melimpah2, dah jadi macam banjir dah. Sebab ia adalah limpahan, air banjir tu tak statik la kan. More like mengalir deras. Kat 1st simpang traffic light tu still ok lagi. Aku rasa takde dalam mana pun. 2nd simpang (traffic light gak), pun aku redah gak. Sebab aku rasa tak dalam. 3rd simpang pun aku redah. Lepas simpang ke-3 ni, kira dah nak kuar kawasan Kulim Hi-Tech dah la. Simpang nak ke First Solar. Tinggal lagi satu je simpang, yang kuar ke highway BKE. Kawasan ni pun banjir, ngan air mengalir deras. Yang ni pun aku redah, sebab aku RASA air dia tak dalam. Last2, hampir nak tersangkut kereta aku.


Lebih kurang macam ni la kot keadaan banjir tu. Cuma air dia deras dan merentasi jalan,
bukan seiring dengan jalan.


Time aku redah tu, aku guna gear dua. So tengah2 meredah air banjir tu, rasa macam kereta tak leh gi ngan gear dua. So aku tukar jadi gear satu. My mistake there. Sepatut nyer awal2 aku tukar gear satu. Bahaya tukar gear time redah air banjir sebab kemungkinan air akan masuk bahagian gear box. Tapi time tu aku tak terfikir lak macam tu. Mungkin Allah nak uji aku, and nak bagi aku pengalaman yang baru, supaya aku tau how to deal ngan benda ni next time. Tapi dlu pun ada kawasan banjir. Tapi tak pernah lak aku berani nak redah. Ntah nape ari tu bole berani lak nak redah. Mungkin pasal aku dok ingat nak balik raya je kot. Pastu tengok orang laen redah, aku pun join skali.

Berbalik kepada citer aku tadi. Lepas redah je air banjir yang aku RASA tak dalam tu, kereta aku mula macam tak betul dah. Kejap tersengguk2. Kejap ok. Tapi alhamdulillah, enjin aku tak pernah mati. Sebab aku pandai mengawal situasi. Chewahhh... Koya lak ayat aku. Padahal time tu gabra je, dok fikir pasal enjin aku masuk air ke tak. Tapi bila sengguk2 tu, aku tukar gear. Tu pun kadang2 bila aku masuk gear dua, sengguk2. Aku free kan gear, masuk bila gear dua. Bila dah pick up, masuk gear tiga.Kereta tersengguk2 balik. Skali lagi aku free gear, masuk balik dua. Then masuk gear tiga balik. Time tu aku duduk lane kiri je la. Dah tak fikir dah kereta belakang aku tengah maki ke hape. Lantak korang. Nak laju sila ke lane kanan ye. Naseb baek la lepas aku bayar tol tu, dah takde masalah. Tapi still takut2 gak la hati aku ni. Kot2 problem tu akan datang kemudian. Dalam otak aku nak tunggu sampai Kuala Kangsar je. Senang kalo ada apa2 hal.

Pastu singgah kat Hentian Bukit Gantang, rehat2 jap. Baru perasan nombor plat depan dah takde. Patah aku rasa. Confirm patah time aku redah arus banjir yang deras tadi. Naseb baek aku sampai kat Kuala Kangsar, still ada kedai aksesori yang bukak. Aku pun pasang plat yang baru. Anyway, bole dikatakan sepanjang perjalanan dari Kulim ke Kuala Kangsar dan Kuala Kangsar ke Rawang, mostly adalah ditemani hujan yang lebat bersilih ganti ngan hujan separa lebat.

Tapi alhamdulillah, kereta aku dah takde problem wat masa skang ni. Nampak normal je aku tengok. Gearbox pun ok rasa2 nyer. Tapi still, pengalaman berharga untuk masa depan. Aku tertanya2 gak, member2 aku yang tak balik lagi time aku blah, diorang redah tak banjir tu?

5 comments:

pepel said...

aaaaaaaaa....mls nye nak baca...u suke tulis pjg2 xde parag....mls2.. :P

p.s: slmt hari raya dear

aswadz said...

well... biasa la.

aswadz said...

eh, lupa lak. slmt hari raya gak cyg... hehehe...

pepel said...

ain n adik ida yg lain kata, diorg suka baca ape yg abg tulis...tp diorg kata tlg nasihat kt abg...tlg la guna paragraph...kdg2 kalo pjg sgt ssh tau mata nak baca ayat pjg dlm 1 parag je...ok..sekian...

aswadz said...

huhuhu... diorang sker ek. satu pujian n semangat utk abg ni. hik3... yela2. nnt abg tukar la style. abg wat paragraph. tu pun kalo teringat nak wat la. hehehe...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...