Thursday, January 20, 2011

Pemandu, Kereta dan Tabiat #2

Entri ni still berkaitan ngan lampu high beam dan bole dikatakan sebagai entri susulan kepada entri #1 yang sebelum ni. Cuma aku nak citer kan sket pengalaman aku masa aku muda dlu. Well, takde la muda sangat. Ada la dalam setengah tahun yang lepas. Ekekeke...

Entri ni pun bukan entri baru, sebab aku dah pernah tulis dalam blog aku sebelum ni. Kalo nak baca, bole klik sini. Cuma aku nak tulis balik sebab entri ni padat sangat sebab bercampur-aduk ngan isu2 laen gak. Kira nyer aku recondition balik la entri ni supaya lagi fokus on bab ni.

Kejadian berlaku pada waktu malam. Time ni aku on da way nak balik ke Kulim daripada Perlis. Ada interview pasal akreditasi UniMap waktu tu. Then berlaku la kejadian yang kurang menyenangkan dan very that annoying giler. Rasa nak baling je kasut aku kat driver tu.

Macam yang aku citer dalam entri #1 sebelum ni, kereta laju bagi high beam kat highway adalah perkara biasa di alaf yang serba moden ni. Lagi2 bagi pemandu Kancil seperti aku. Tetapi... Kejadian yang aku alami ni adalah bukan suatu kebiasaan. More like kebangangan yang dialami oleh pemandu kereta tersebut.

Waktu kejadian, aku tengah bawak kat belah lane kanan. Laju gak la aku bawak. Ada la 110 km/j. Hehehe... Pastu ada satu driver ni (sampai skang aku tak tau pemandu tu lelaki ke pompuan, dan kereta apa yang dia bawak), dari jauh lagi dia dah bagi lampu tinggi. Padahal aku tau, tak laju mana pun dia.




Tetapi, aku tetap masuk ke lane kiri, in case aku tersilap. Yela, kot2 la dia memang bawak laju. Kang dia sondol lak kereta aku. Taaapiii.... Bila aku dah masuk lane kiri, dia tak potong2 gak. Aku siap masuk lane kanan balik, potong sebuah lori dan masuk balik lane kiri, pun dia tak potong lagi.

Aku dah wat macam tu ada la dalam 3-4 kali, tapi dia still tak potong2. Yang aku pelik nyer, each time aku masuk lane kanan, dia akan bagi lampu tinggi. Tak ke mental pemandu macam tu. Dah tau ko tak leh nak potong, ko sibuk2 nak bagi lampu tinggi. Tak paham aku der...

Last2 nak tahu apa jadik? Kereta belakang dia bagi lampu tinggi kat dia. Dan dia terpaksa ke lane sebelah kiri. Time ni aku memang tergelak besar dalam kereta sorang2. Sampai keluar air mata. 

Dan in the end, kereta tu tak potong2 pun sampai aku dah sampai kat persimpangan Kulim. Ntah apa jadi kat kereta tu pun aku tak tau. Anyway, dia punyer bangang tu, top class. Mantap...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...