Sunday, September 15, 2013

Reblog Bersama Puteri Kasih Tentang "Leave"

Aku rasa dalam banyak2 perkataan dalam maze yang entri Puteri yang INI, perkataan "leave" jugak yang aku nampak dlu. Tapi sebab perkataan "leave" adalah dalam BI, banyak lak makna yang boleh ditafsirkan lepas convert ke BM. Pening lak aku nak pilih mana satu yang nak dijadikan subjek.

Senang citer, aku pilih satu je iaitu "leave" yang juga bermaksud minta diri. Bersembang pasal minta diri nih, ada sesetengah daripada kita masih kurang daripada segi adab untuk meminta diri. Ada yang maen blah macam tu je. So hari ni mari kita tengok cara meminta diri sama ada cara sopan, tak sopan dan kurang ajar, bergantung kepada mana yang korang nak pakai.


Situasi 1: Di rumah orang

Sopan:
Boleh saya minta diri?

Sopan tapi panjang:
Boleh saya minta diri? Saya ada hal laen yang nak dibuat.

Panjang tapi tak sopan:
Boleh saya minta diri? Saya dah bosan dah lepak kat sini.

Sopan tapi tak malu:
Boleh saya minta diri lepas saya tapau makanan?

Tak malu dan agak kurang ajar:
Saya nak minta diri lepas saya minta duit...

Kurang ajar sungguh:
(Blah terus. Tak perlu kata apa2)


leave me alone
 [Korang bole cakap macam ni kalo korang yang jadi tuan rumah]


Situasi 2: Nak ke tandas

Sopan:
Boleh saya minta diri? (eh, cam sama je ngan tadi)

Sopan tapi panjang:
Boleh saya minta diri? Saya nak pergi melabur sat.

Sopan tapi tak malu:
(Kentut) Hehehe... Minta diri dlu ye (sambil tersengih2).

Kurang ajar sungguh:
(Kentut dengan kuat, kemudian terus blah)


Cara korang mintak diri untuk kedua2 situasi?


p/s: bila baca balik, macam merepek lak entri aku nih...

16 comments:

Mizz Aiza said...

hehe.. kesopanan tu penting.. good luck.. aiza join juga segmen ni.. :D

puteri kasih said...

thank you sudi join segmen yang tak seberapa ni :)

tergelak puteri baca contoh-contoh untuk minta diri tu. penerangan yang lengkap...hehehe

زليخا said...

ooo..cam best plak segmen nieh. btw, kalau saya dgn kawan ckp mcm ni je, "weh.blah dulu ni.ada keje nak buat". hahaha..ckp camtu je. dowg dah bese.

Akupenghibur.com said...

sopan itu sangat penting,, tunjukkanlah peribadi yang unggul

Unknown said...

singgah baca-baca

isi tabung nescafe

blogger lelaki said...

kita kena selalu bersopan baru orang suka dkt kita..saya minta diri dulu yer

aswadz said...

@aiza: selamat bersegmen...

@puteri: mekaseh...

@mujahidah: kadang2 aku pun ckp mcm tuh je. hehehe...

@penghibur: btol tuh.

@normalashar: mekaseh.

aswadz said...

@blogger: sila2...

Unknown said...

memang merepek pun.. haha!

ZULHILMI TEMPOYAK said...

lol... tpi tak tahan..

cik tom said...

hehe..klakar plk bc entri ni..tp tuelah realiti...mcm2 ragam..yg pntg budi bahasa budaya kita ;)

Khairul Zamri said...

Good luck yea :)

Pha Is said...

datang sini dari blog puteri kasih. saya mintak diri dulu lah yer... (dengan sopan). hehehe

aswadz said...

@aisya: hahaha...

@zul: apa yg x tahan?

@khairul: mekaseh.

@pha is: sila2. hehehe...

9n0L4 said...

agak merepek la. hahaha. seb baik ngaku dulu. :)

aswadz said...

hehehe...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...