Monday, April 18, 2011

Makan Slow Sesangat

Baek la, hari ni Chef Ce-Citer-Ce-Citer ingin memperkenalkan resepi masakan terbaru chef iaitu... Eh... Hhmmm... Ehemmm... Maaf jika rapuan saya sebentar tadi berjaya mencuit atau mencirit isi hati kamu sumer. Entri ni bukan entri pasal makanan, resipi mahupun pasal secret recipe. Tapi entri ni berkait rapat dengan ketiga2 benda yang aku sebut tadi.

Baca tajuk entri pun dah tau kan yang aku nak citer pasal makan dan tahap kelajuan makanan tersebut masuk ke dalam perut beserta suatu sensasi yang dinamakan sebagai kekenyangan. On this occasion, aku nak citer perihal memakan sesuatu makanan dengan kadar kunyahan yang agak perlahan.


 [Ini bukan makan slow nama nyer. Ini gelojoh...]


Aku rasa aku makan slow (ya, ini ler main point entri ni. hehehe...). Ramai yang tegur, especially Cik Vanilla dan adik-beradik nyer. Kalo makan ngan diorang, confirm diorang abes makan dlu (walhal sekor2 amek nasi separuh). Silap haribulan air diorang pun dah abes minum, tapi aku still tak abes makan lagi.

Tapi bila kuar makan ngan member2 se-ofis aku, aku takde la rasa aku lambat. Well, mungkin lambat sket la. Tapi takde la sampai air diorang abes, aku baru abes makan nasi...

Diorang cakap aku kunyah ikut sunnah Nabi S.A.W., kunyah 44 kali. Yes, aku tau kunyah 44 kali baek untuk sistem penghadaman. Tapi aku tak pernah kira lak aku kunyah bape kali. Korang ada? Non-hado nyer korang nak kira...

Tapi aku ada terbaca satu artikel ni. Dia bagitau, makan slow and steady nih membantu tubuh untuk kekal kurus. No wonder la aku kekal kurus selama nih. Hahaha... Tak caya, korang bukak artikel tuh, korang tengok under bahagian "savor your food".


 [Senang citer, nak kurus, nikmati makanan korang slow2]


Sebenar nyer aku pun tak perasan sejak bila aku makan slow2 nih. Sebab masa kat universiti dlu, aku makan kira laju la gak. Takde la laju macam 5 kali kunyah dah telan. Senang citer, average la. Sama je kadar kelajuan dengan korang (kecuali kome2 yang makan slow macam aku skang).

Anyway, Cik Vanilla, sabo ek kalo abang makan perlahan sangat... Hehehe...

2 comments:

vanilla said...

kurus la dia....pewittt

aswadz said...

hehehe... dr sejak azali lg dah kurus... mungkin kena tggu kawen baru leh berisi sket kot.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...