Friday, April 8, 2011

Respek la sket...

Di suatu malam yang sunyi... (ini bukan citer hantu)


Pemuda A: Eh B, mana kad decoder astro? Aku baru nak tengok Raja Lawak ni. Final dowh malam ni.

Pemuda B: Aku tahu. Aku kasik pinjam kat family aku. Diorang pun nak tengok final Raja Lawak malam ni.

Pemuda A: Eh, nape lak ko bagi pinjam kat diorang. Tak mintak izin aku pun. Walhal kita bayar bil astro tu 50-50.

Pemuda B: Tak kisah la. Aku pun bukan nyer nak tengok pun Raja Lawak tuh. Tapi memandangkan famili aku nak pinjam, aku kasik la. Bulan depan aku gi la amek balik.

Pemuda A: Eh, mana bole macam tu. Memandangkan bil tu kita bayar sama rata, aku pun ada hak yang saksama terhadap astro tuh.

Pemuda B: Yang ko nak marah2 ni pasal apa? Eleh... Setakat bayar separuh bil je, aku bole bayar balik la kat ko...


******************


Pernah tak korang sumer berhadapan dengan situasi yang seumpama ni? Mesti la pernah kan. Even aku pun pernah. Kalo korang tak pernah alami, korang bukan manusia. Eh, I mean kalo korang tak pernah alami, means pengalaman korang sebagai manusia masih belum lengkap. Hehehe...

Yang pernah kena tuh, sabar2 je la. Memang ada segelintir orang yang berperangai macam nih. Sama ada secara dia sedar atau tak. Secara tak sedar tuh, mungkin dia tak perasan yang dia telah menyinggung hati rakan2. Secara sedar lak, macam situasi kat atas tu la.

Sape yang pernah wat kat member2, aweks/balaks, mak bapak dan sebagai nyer, cepat2 la mintak maaf kat diorang ek. Dan kepada sape2 yang belum pernah mengalami situasi di atas, bersabar la. Sat lagi kena la tuh. Ekekeke...

Berbalik kepada situasi di atas, ada dua perkara yang agak tidak "molek" yang berlaku. Yang pertama, Pemuda B tidak respek member dia, iaitu Pemuda A. Dan satu lagi Pemuda B ni terlalu mengutamakan famili dia, sampai benda apa pun, famili dia didahulukan...

Kita bincang pasal isu pertama dlu. Pasal respek. First thing, Pemuda A adalah member Pemuda B. So, diorang patut ada respek kat member masing2. Isu ni aku tak nak sentuh. Korang ada member gak. Jadi I know that you already know about being respectful to your friends.


 [I couldn't agree more]


Apa yang aku nak sentuh ni adalah berkaitan dengan respek pada shareholder. Amboihh... Dah macam beli saham lak. Hahaha... In this case, bil astro rumah diorang dibayar secara 50-50. Kira nyer bahagi sama rata la nih. Makna nyer, Pemuda A bayar 50% dan Pemuda B bayar 50%. Kira nyer Pemuda A dan B masing2 pegang 50% share la kan. Sama rata.

Oleh itu, kira nyer astro tuh masing2 ada hak. Jadi... Untuk situasi yang korang baca tadi tuh, patut nyer Pemuda B mintak izin dlu kat Pemuda A nak bagi pinjam kat famili dia tuh. Kalo setakat nak bagi pinjam 2-3 hari, bukan tak mintak izin pun Pemuda A tak kecik hati (tapi still, mintak izin adalah etika yang lebih bagus). Tapi kalo sebulan, common la kan...

Kalo tak mintak izin, pastu bagi pinjam kat orang laen lama2, bukan kes pinjam dah ni. Isi kes amek kesempatan... Haaaa... Tu satu hal. Pastu satu lagi perkara yang menunjukkan lacking of respect oleh Pemuda B terhadap Pemuda A adalah bila dia cakap "Eleh... Setakat bayar separuh bil je, aku bole bayar balik la kat ko..."

Sharing bayar benda2 gini ni depends on trust. Walaupun korang share beli benda murah sekali pun, contoh nyer share beli keropok Potato Chips ke, kena la respek orang yang share beli benda ngan kita. Cuba kalo orang laen buat kat kita. Tahu lak menggelupur nak marah...


 [Tiba2 rasa nak makan potato chips lak]


Isu kedua adalah sentiasa meletakkan famili as first priority. "Eh bro, lu biar betol ni bro. Bagus hape wat gitu. Apsal menjadi kesalahan atau isu lak?" Memang lah bagus. Tapi biar la bertempat... Ni tak. Benda yang salah pun, asal yang wat salah tu adalah famili korang, terus benda tu jadi betol. Dah macam ahli politik lak aku tengok...

Jadi, tepuk dada tanya selera nak makan ape...

7 comments:

Anonymous said...

u know wat? u can keep that 'astro' by urself...im not interested in this 'share holder' thingy anymore...hope u r sooo satisfied after this...

-ur so called share holder konon kan-

aswadz said...

pulak... tiba2 anon ni mrh lak... ceit... adakah anda... apakah...??

aswadz said...

toksah la nak butthurt lak anon. ni bukan entri nak marah sape2. just untuk peringatan supaya next time, korang bole keep it in mind...

pepel said...

no la...that's me...x butthurt pon...

aswadz said...

owh, cik pepel rupa nyer...

pepel said...

yeah..n i kinda know what u're talking bout...well, mebi not.anyhoo,congratulations for 'opening' my eyes

aswadz said...

hal lps tu lps dah... x usah dikenang lagi...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...