Thursday, April 14, 2011

Pemandu, Kereta dan Tabiat #6

Actually, benda ni berlaku bulan lepas kot. Tapi takpe la. Aku kongsikan gak la dengan korang. Masa ni aku tengah ada kat highway PLUS. Dan waktu tu traffic jam giler, walaupun kat highway takde traffic light. Pasal pihak PLUS gi repair jalan time orang nak balik keje. Gitu ler jadi nyer.

Alangkan takde keje2 repair jalan pun bole berlaku traffic jam, ni kan pulak pegi wat repair2 jalan waktu orang balik keje. Sah2 la traffic jam. Apa da... Tak reti arrange schedule ke. Takpe2. Saya tak marah... Mungkin ada permasalahan yang menyebabkan keje lambat nak settle.

Okay, kita bukan nak cakap pasal PLUS ari nih. Nama tajuk pun dah Pemandu, Kereta dan Tabiat. Apa kena mengena ngan PLUS lak. Ye dok...

Ni aku nak tanya nih. Korang biasa tak jumpa ngan driver yang jenis tak reti nak bagi signal bila nak masuk simpang, nak mencelah barisan atau sebagai nyer? Mesti ada kan... Tipu la kalo korang cakap takde. Cuma mungkin tak biasa jumpa je kot.

Kalo aku, bole dikatakan tiap2 ari bole jumpa. Kalo tak tiap2 ari, tiap2 minggu mesti ada. Kadang2 berasap gak dibuat nyer. Ada satu kes tuh, korang bole baca kat SINI. Tapi yang ni agak tak bole blah... Menyirap gak aku dibuat nyer.


[Lebih kurang camni kot Civic dia]


Time tuh dah la jem kan. Bole lak tiba2 ada satu kereta Honda Civic ni mencelah masuk depan kereta aku. Time tu depan aku ada sebijik bas. Gap antara kereta aku ngan bas tu tak banyak pun. Driver tuh dah la tak bagi signal, terus nak mencelah. Ikut sker mak bapak belah nenek dia je nak mencelah.

Aku yang tak expect ada kereta nak mencelah, terkejut gak la. Gap tu dah kecik, bole lak dia nak menghimpit masuk. Dah la tak bagi signal. Kalo bagi signal, ngan hati terbuka nyer aku kasik dia mencelah. Ni sebab tak bagi signal, maki yang ko dapat (walaupun ko tak dengar sebab aku maki sorang2 dalam kereta). Harap je bawak Honda Civic, tapi diri sendiri takde kesedaran sivik.

Tapi tengah2 bengang tu, aku ketawa lak. Sebab apa? Eh, bukan sebab dengar benda menarik kat radio. Tapi sebab driver tadi tuh, cuba melakukan perbuatan kurang hajiaq dia tadi tuh skali lagi. Tapi kali ni dia nak mencelah depan lori lak.

Semangat je dia nak mencelah. Tapi last2 lori tu tak kasik. Dia nak mencelah2, tapi last2 lori tu yang mencelah dlu. Ada la lagi sket kot lori tu nak terlanggar bumper kereta Civic tuh. Memandangkan kereta dia yang bajet hebat tu tak setanding ngan lori, dia pun memberi laluan kepada lori tuh.

Kalo driver tu sanggup mencalar-balarkan dan meremukkan kereta dia seumpama remuk nyer hati aweks bila ditinggalkan balak diorang, tentu dia dengan selamba nyer mencelah lori tadi.

Kesimpulan nyer, sape lagi hebat. Driver Civic tu ke driver lori tuh. HAHAHA...


[Lorry FTW]


p/s: mencela driver2 yang sker mencelah.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...