Saturday, April 30, 2011

Nikmat dan Syukur

Assalamualaikum wahai pembaca blog So Full of Myself. Di saat aku menulis entri ni, aku baru je lepas berbaring2 atas katil. Berbaring2 lantas terlintas di kepala otak aku tentang kesusahan orang laen. Slalu nyer kita asyik fikir pasal kesusahan kita je. Kesusahan orang laen kita tak pernah nak fikir. Btol tak?

Amek contoh diri aku sendiri la. Aku slalu fikir gaji aku ni tak cukup. Bukan tak cukup untuk wat belanja makan dan bayar bil2 sumer. Yang tu cukup je. Tapi bila bab nak saving duit, memang tak banyak yang aku bole save. Kalo ada emergency nak pakai duit (repair kereta atau bayar road tax), kadang2 tak dapat nak saving pun.

Tapi tu la. Aku patut bersyukur. Kalo nak compare ngan orang yang susah, aku dikira beruntung gak la. Ada keje yang bole sara hidup aku. Duit gaji yang aku terima tu cukup untuk aku makan 3 kali sehari. Kadang2 lebih makan pun ada. Kalo compare ngan orang yang miskin?

Lagi pun dalam situasi skang ni, aku bole kawal perbelanjaan aku dan maintain untuk tidak overspent. Setiap awal bulan, aku dah set siap2 dah bape bajet maksimum untuk setiap perbelanjaan. So bole la aku pantau dan kawal money flow yang kuar. Kemahiran ni bole diguna pakai bila dah kahwin nanti. Hehehe... 

So takde la bila isteri ajak gi shopping dan "abang, nak ini. abang, nak itu.", aku terus belikan... Kalo ada bajet tu, of course la akan beli. Tapi kalo bajet dah lari, bole la jawab "dah2. takde duit". Haaaa... Bagus tak idea aku? Bernas tak?


[Kalo bajet takde, maka takde la reaksi macam kat dalam gambar nih]


Pastu pernah tak korang rasa tak berpuas hati bila kadang2 bila hujan turun. Lagi2 bila hujan turun, korang nyer keje atau perancangan menjadi terbantut. Mesti dalam hati korang berkata2, "nape la time2 camni hujan turun". Tak pun "kan bagus kalo hujan tak turun waktu ni".




Apa yang akan terdetik kat hati korang kalo time korang lalu kat kawasan kaki lama, tiba2 hujan turun. Pastu ada sorang lelaki yang gila, meluru ke arah hujan sambil berkata, "nikmat Allah dah turun. nikmat Allah dah turun." Apa yang akan terdetik kat hati korang masa tuh.
 
So kesimpulan nyer di sini, everything happen for a reason. Jadi, bersyukur lah...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...