Sunday, May 1, 2011

Iphone & iPad Rekod Lokasi Pengguna

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Wahhh... Dah lama aku tak bercuti pada hari Ahad. Dapat layan EPL kat rumah sendiri semalam. Hak3... Sebelum aku start ngan entri aku hari ni, aku nak ucapkan Selamat Hari Pekerja kepada korang2 yang dah bekerja. Kepada yang blom bekerja lagi, kalo korang lebih2 lak nak merasa Hari Pekerja, sila2 kan la. Takde orang nak halang. Hehehe...

Apa pun, scary tak bila dapat tau yang gadget yang korang tengah pakai, tanpa korang sedari, tengah rekod lokasi korang sedang berada dan stored dalam hidden file. Perkara ni didedahkan oleh Alasdair Allan dan Pete Warden, security researcher.




Kalo ikutkan artikel yang aku baca nih, wireless companies slalu track information2 yang direkodkan tu. Tapi rekod2 tu sumer secure la. Diorang cuma bole didedahkan kalo ada waran daripada polis atau ada arahan daripada mahkamah.

Bagi aku la, secure tu memang la secure. Tapi kalo kena hack dengan hacker yang profesional? Hacker yang wat profit dengan mengumpul data2 peribadi pengguna, pastu scam atau anta perompak untuk rompak korang. Tak naye?


Sumber: Yahoo! News

2 comments:

vanilla said...

kita pakai henpon cikai je bro..xmampu ler iphone ipad bagai nihh

aswadz said...

sy nyer lg cikai...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...