Thursday, November 3, 2011

Lebih laju daripada kelajuan cahaya

Apa yang akan dibincangkan ni bukan benda yang merepek. Bukan tipu2 dan bukan maen2. Ni real thing ni beb. Daripada apa yang kita belajar sejak daripada sekolah menengah, degree, master hatta PhD, sumer menyatakan bahawa takde benda yang lebih laju daripada kelajuan cahaya. Ingat?

Teori relatif yang diperkenalkan Albert Einstein menyatakan kelajuan cahaya merupakan kelajuan yang paling laju di alam semesta. Takde yang lebih laju lagi daripada cahaya. Dan kalo mengikut persamaan E=mc2, kelajuan yang melebihi kelajuan cahaya sepatut nyer tidak wujud. Sebab untuk membuat sesuatu benda pergi




Tarik nafas perlahan2. Hembus... Korang bakal membaca artikel yang boleh membuat korang ragu2 tentang prinsip relativiti Einstein.




Lab CERN di Switzerland berjaya menemui sebuah partikel kecil yang bergerak lebih laju daripada cahaya. Partikel ni diorang panggil neutrino.


"After analyzing the results from 15,000 particles, it seems the neutrinos are crossing the distance at a velocity 20 parts per million faster than the speed of light. By making use of advanced GPS systems and atomic clocks, the researchers were able to determine this speed to an accuracy of less than 10 nanoseconds (.00000001 seconds)."


Neutrino ni sejenis zarah subatom. Sesetengah neutrino datang daripada matahari dan sesetengah lagi terhasil daripada sinar kosmik yang berinteraksi dengan atmosfera Bumi dan astronomical sources yang laen seperti letusan bintang2.


[Neutrino]


Tapi hold on... Sebenar nyer benda ni belum confirm lagi. Walaupun result lab menunjukkan neutrino ni mempunyai kelajuan melebihi halaju cahaya, tapi kajian seperti ini akan dilakukan berulang kali untuk btol2 confirm kan result yang diorang dapat. Yelah, kalo nak rewrite balik prinsip2 fizik yang sedia ada, kena la ada result yang btol2 tepat, ye dok.


p/s: korang tau tak, kalo kita rewrite balik prinsip relativiti Albert Einstein ni, banyak perkara2 sains yang boleh dipertimbangkan semula termasuk lah time travel. well, now you know.


Sumber:
Yahoo! News


**********************************************************************************



Don't let people take advantage of you. Know your legal rights! #MalaysiansMustKnow



**********************************************************************************

4 comments:

N'Craft said...

kurang minat dengan fizik. lebih suka bio!! yes! hihihi

aswadz said...

pulak...

stuck said...

nice info..=D

aswadz said...

terima kasih...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...