Thursday, March 10, 2011

Minyak sebagai Renewable Energy???

Pernah tak korang terfikir, pada masa akan datang, dunia akan kehabisan minyak? Well, mesti la ada kan. Isu ni cam dah lama kot. Hahaha... Aku tanya sekali lagi, kali ni soalan laen lak. Tapi still berkisarkan pada benda yang sama.

Pernah tak korang terfikir, pada masa akan datang, bila minyak btol2 dah abes, korang nak guna apa untuk menggerakkan kereta korang yang still guna RON95 dan RON97. Even kereta yang guna kuasa eletrik pun still guna minyak pada permulaan perjalanan.

Di mana kereta yang menggunakan totally kuasa elektrik adalah slow dan tak sesuai untuk pemandu2 di Malaysia yang sker memecut macam haraammm di jalan raya mahupun lebuh raya. Jadi, apa jawapan korang untuk soalan aku tadi?

Pakai minyak tanah? Minyak masak? Minyak gamat? Minyak dagu? Baeklah. Korang jawab la soalan aku tadi tuh sorang2. I mean, keep it to yourself. Entri ni bukan lah untuk aku membincangkan sama ada jawapan korang adalah salah atau pun btol. Bukan juga ruang untuk aku berkongsi jawapan aku dengan korang sumer.

Aku cuma nak kongsikan sedikit maklumat berkenaan dengan perkara yang aku sentuh tadi. Bukan sentuh secara realiti, tapi sentuh secara minda. Rohani. Cara nyer, telah pun aku lakukan dengan bertanyakan soalan "pernah tak korang terfikir, pada masa akan datang, bila minyak btol2 dah abes, korang nak guna apa untuk menggerakkan kereta korang yang still guna RON95 dan RON97".

Sebuah syarikat bioteknology di Massachusetts telah membuat statement yang diorang bole hasilkan diesel dengan menggunakan ingredient yang sama untuk rumput tumbuh dan hidup segar di hadapan rumah korang. 

Amende ingredient tuh? Tak tahu? Sah, korang tdo kat dalam kelas masa cikgu korang mengajar matapelajaran Sains dlu. Jawapan dia cahaya matahari, air dan karbon dioksida.

Menurut Joule Unlimited (company yang wat statement tadi tuh) telah mencipta genetically-engineered organism yang akan menghasilkan diesel atau ethanol sebagai by-product hasil daripada proses fotosintesis. 

Tetapi menurut saintis di National Renewable Energy Laboratory, teknologi diorang adalah unproven dan maybe akan bermasalah jika nak dibuat pada skala yang besar. Yela. Satu dunia kan. Agak nyer bape banyak organisma yang perlu diorang kumpul kalo nak wat world scale. Lab scale toksah citer la...

Anyway, dengan research, benda ni tak mustahil gak kan. Cuma mungkin sukar untuk direalisasikan dalam masa terdekat. And by research gak, mungkin diorang bole hasilkan minyak petrol lak instead of diesel jek. Takkan kereta dasat2 tapi last2 pakai diesel.

Tapi aku sure yang benda ni bakal mengubah industri oil & gas di seluruh dunia... Nak baca lebih lanjut, korang bole lawat page kat bawah ni.


Sumber: Yahoo! News

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...