Wednesday, February 2, 2011

Relieve Stress Main Game

Aku rasa game ni zaman budak2 dan remaja yang rajin maen. Warcraft, Pro-Evo, Winning Eleven. Take me for an example. Masa zaman muda2 dlu, tiap2 ari maen game. Asal ada masa lapang je, terus maen game. Tu pun pun kena marah ngan mak kalo maen lama sangat.

Bila masuk universiti, tabiat maen game ni lagi dasat. Pasal takde orang nak marah kalo ko maen game sampai biul kepala otak. Ada orang kesah? Hahaha...

Tapi bila dah masuk alam pekerjaan ni, tabiat nak maen game ni berkurang dah. Even skang pun, masa paling lama aku luangkan untuk maen game adalah tak sampai pun sejam. Dan bukan maen tiap2 hari pun. Sebab ada komitmen laen. Siang keje, malam mesti nak lepak2 je.

Even belah malam yang takde keje nak wat pun, aku lebih sker melepak atas katil sambil menonton anime atau movie daripada bermain game. Maen game ni aku layan time aku naakkk sangat maen atau dah terlalu bosan untuk menonton anime atau movie.

Lepas ni aku nak wat satu tabiat baru lak. Iaitu bermain game kat tempat keje tanpa segan silu. Haaaa... Ok tak. Sebab aku ada baca satu artikel ni beberapa lepas. Menurut artikel ni, penyelidik di Massachusetts General Hospital's (MGH) Center for Mental Health and Media mengatakan bahawa bermaen online game kat tempat keje bole release tension di tempat keje.


"Not only are online games a good way to relieve tensions, they are also a method of ‘getting away’ from reality and form of distraction when the going gets tough. Role-playing games such as Mystery P.I. - The Vegas Heist, for example, helps one imagine that he or she is someone else in a totally different world.

When given the ability to be the hero of a virtual world in a game, one can feel more capable and confident, knowing that he or she is able to solve problems and achieve success."


So online game ni adalah baek untuk kesihatan dan dapat mengembalikan tumpuan korang lepas korang maen around 20 min. Jangan maen lebey2 sudah. Tu bukan nak release tension nama nyer.


p/s: bos, lepas saya baca artikel ni, terus saya rasa nak maen game se-round. hehehe...


Sumber: Yahoo! Games

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...