Saturday, June 11, 2011

Kota Purba #1 - Petra

Dah lama aku tak citer pasal benda yang ada kaitan ngan bab2 sejarah ni. So hari ni aku nak citer pasal 10 kota purba yang hilang ditelan dek zaman. Kota purba yang bila kita tengok, mesti akan timbul feel untuk mengetahui lebih lanjut pasal bandar tersebut.

Orang laen aku tak tau la. Tapi aku masa kat sekolah menengah dlu, memang sker bab arkeologi2 nih. Pernah gak bercita2 nak jadi ahli arkeologi. Tapi cita2 tuh tak bertahan lama la. Well... Kata budak sekolah kan. Cita2 tak pernah ada yang tetap. Tukor sesaje...

Tour untuk 10 kota purba akan aku mulakan dengan kota Petra yang terletak kat Jordan. Perkataan Petra bermaksud batu. Sesuai dengan bentuk kota Petra yang seolah2 bersatu dengan dinding batu yang terletak di gunung-ganang. Dan perkataan Petra ni langsung takde kena mengena ngan Raja Petra.


[Kota Petra]


Kota Petra didiami oleh suku kaum Nabatean sekitar abad ke-6 sebelum Masehi dan dijadikan ibu kota di zaman pemerintahan Raja Arates IV. Oleh sebab struktur nyer yang kuat, kota ni tak pernah kena tawan oleh musuh dan juga selamat daripada bencana ribut pasir.

Orang Nabatean masa tuh gak pandai wat sistem hidraulik dan saliran. Bukti nyer, diorang bina saluran, terowong dan bilik air yang baik di sekitar kawasan Kota Petra. Malahan diorang siap ada tangki bawah tanah untuk mengumpul air yang bersih.

Kalo korang pegi bandar ni skang, korang still bole tengok makam Hellenistis yang masih berdiri teguh kat sana. Terdapat gak teater yang bole menampung lebih kurang 4,000 orang. Ternyata la yang diorang ni bukan calang2 orang bila bab bina2 bangunan. Mungkin arkitek ngan jurutera kat Malaysia ni kena belajar ngan diorang. Takde la bangunan runtuh sana, runtuh sini. Retak sana, retak sini.


[Makam Hellenistis]


Lepas diorang kena serang dengan Rom dan kota Petra kena jajah, mula nyer titik permulaan Kota Petra sebagai kota purba. Sekitar 700 Masehi, sistem hidraulik dan beberapa bangunan utama nyer mula hancur. So, bila bangunan dah start hancur, cuma logik la bila orang dah mula angkat kaki meninggalkan kota tuh.

Lastly, kota Petra pun mula la hilang daripada peta dunia. Dan itu lah kota Petra yang kita still bole tengok peninggalan nyer sampai skang.




Rujukan: Dunyahalal.com

2 comments:

vanilla said...

minat betol dia history

aswadz said...

sbb menarik...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...