Friday, July 15, 2011

Gliese 581g

Gliese 581g bukan la sebuah muvi, sebuah kenderaan mahupun nama untuk binatang peliharaan. Tapi bila sebut perkataan Gliese 581g, sedap gak kalo dibuat tajuk muvi. Hehehe...


Apa sebenar nyer Gliese 581g?

Gliese 581g adalah nama sebuah planet yang sedang dipantau oleh ahli astronomi sejak 11 tahun yang lepas. Planet ni mengelilingi bintang kerdil "merah" (red dwarf) dan terletak sejauh 20 tahun kelajuan cahaya daripada Bumi kita. Selaen daripada Gliese 581g, ada lagi 5 atau 6 planet lagi yang turut mengelilingi bintang yang sama, membentuk sebuah sistem solar.


 [Gambaran planet Gliese 581g]


So, apa yang special nyer pasal ni planet Gliese 581g nih?

Sebelum aku citer pasal Gliese 581g, mari aku citer kan pasal adik beradik Gliese 581g. Gliese 581c diumumkan pada tahun 2007 sebagai planet yang berkemungkinan boleh didiami. Tetapi kajian yang selanjut nyer mendapati planet ni terlalu hampir dengan bintang, menjadikan ia terlalu panas untuk sebarang kehidupan.

Gliese 581d lak lebih jauh berbanding dengan Gliese 581c. Berkemungkinan boleh didiami. Cuma lapisan atmosfera nyer terlalu nipis. Takut tak leh tahan efek rumah hijau nanti.Close to habitable, but not quite.

Jadi, apa yang spesel pasal Gliese 581g adalah planet ni terletak antara zon Gliese 581c dan Gliese 581d. Menjadikan planet ni berpotensi tinggi untuk didiami. Kawasan berbatu dengan lapisan atmosfera yang sesuai dan mempunyai air. Ciri2 yang sesuai untuk membentuk kehidupan.


Since planet ni potensi untuk didiami, ada makhluk asing tak kat planet tuh?

Bab alien2 ni sentiasa menarik minat manusia kan. Biasa la. Sifat ingin tahu manusia. Nak tahu sangat ada atau tidak kehidupan laen selaen daripada manusia.


 [Apsal korang sibuk2 nak tau aku ni wujud ke tak?]


Untuk pengetahuan korang, planet Gliese 581g ni tidak berputar pada paksi nyer sendiri. So, planet yang mengadap bintang sentiasa cerah dan yang membelakangi nyer sentiasa berada dalam kegelapan. Tapi, antara zon cerah dan gelap tu, ada satu zon yang dikenali sebagai "terminator". Kalo ada alien yang mendiami planet ni, berkemungkinan diorang bermastautin di kawasan "terminator".




***********************************************************************************



This will make your Balik Kampung trip this Raya extra special.




********************************************************************************** 

3 comments:

vanilla said...

wow...cool sgt nama nyeeee

Mrs Nurul said...

menarik kot planet ni..tak berpusing lak

aswadz said...

@vanilla: cam nama muvi kan. kan...

@neon: tp x best ar. x leh experience siang dan malam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...