Friday, August 3, 2012

Segmen Raya Sakan: Teka Juadah Kuih

Perghhh... Dah lama aku join mana2 contest, segmen atau giveaway anjuran blogger2 seluruh alam. Last time aku join contest bulan Januari lepas. Korang bole baca kat SINI kalo saje2 gatal mata nak tengok. Pada bulan Ramadhan ni, ramai lak yang anjurkan contest/segmen nih, especially bebudak GBS.

Hari ni aku nak join satu segmen anjuran kolaborasi ahli2 GBS sendiri iaitu tok ketua Afzal Sesukahati Sukasuki, MK Syahir dan juga Arra Ahmad. Hadiah nyer adalah sebuah beg tangan dan RM 50. Ni kalo menang nih, beraya sakan la jawab nyer kan. Setimpal ngan nama segmen nih. Kalo korang nak join gak, korang bole baca peraturan2 segmen ni yang ketat lagi menyendatkan kat SINI.




Tapi satu je masalah aku ngan segmen nih. Aku ni lemah bab menghafal nama kuih. Selalu nyer aku bedal je kuih2 nih. Yang mana aku tau nama, aku tau la. Yang aku tak tau, aku bedal je. Tak terlintas lak di hati nak tanya mak aku hatta orang yang jual kuih tu apakan gerangan kuih yang aku makan tuh. Tapi sebab aku dah lama takde bagi contribution kat group GBS ni (melepak pun jarang2 dah), aku menggagahkan diri jugak untuk join. Harap diri aku makin gagah aka tough lepas ni. Hahaha...


[Kuih yang menjadi idaman kalbu Arra]


Hhhmmmm... Sekali pandang, macam kulit kepala yang berminyak. Dua kali pandang ada macam gambar kuih. Tiga kali pandang... Errrr... Rasa lapar lak. Berbuka bole? Hehehe... Okay2. Aku nak teka nih. Jawapan nyer kuih gelang/keria...!!!


[Gigih aku cari gambar kuih gelang yang takde gula. By the way, baru aku
tau kuih gelang ngan kuih keria tu sama]


Ye... Jawapan nyer adalah kuih gelang. Sebab pe takde gula? Mak cik tu dia lupa nak bubuh gula kat atas kuih gelang tuh. Dia kan dah tua. Si Arra lak gigih beli kuih yang tak cukup sifat ni. Tapi2... Si Afzal cakap kuih tu ada inti. Jadi aku dah sebulat hempedu membuat konklusi yang mak cik tu tambah inti berisi kacang kat dalam kuih gelang tu. Hahaha... Sedap tak agak2?


p/s: perghhh... mantap jawapan aku. harap bole menang. kih3...


9 comments:

LydSunshine said...

Melampau. Macam kulit kepala berminyak plak. Hahaha.

tirahzairi said...

hahaha....gudlak yer aswad...ak xtaw kuih ape tue...kang aku cakap onde2 kompem salah...hahaha

hawiz said...

mcm donut..tp bukn...huhu

Diari Si Froggie said...

hahaha.. lawak le ada ke kata kulit kepala berminyak. berinti ke tu aswadz? tak pe tibai je.. kekeke..

aswadz said...

@lydsunshine: hahaha...

@tirah: aku pun maen hentam je tuh.

@hawiz: kalo donut tu berinti & xde gula, mgkn itu jwpn nyer.

@aida: hahaha... aku wat kesimpulan sendiri je.

Sari said...

cucur badak tak... tak pun popia goreng...

aswadz said...

yeke. popia x kot.

afzalsukasuki said...

kuih gelang ngan kuih keria tak sama la.kuih keria macik jemah jual, kuih gelang anak dia pakai time macik jemah uli2 adunan tu jadik keria *belen tepung huhu

aswadz hari ni result kua :D

aswadz said...

hahaha... slh ek jwpn aku.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...